Wiesneus

Projecten // Educatie

Wiesneus

De dialectlessen worden in de groepen 5 en 6 gegeven op basisscholen aan de hand van het blad 'Wiesneus'. 

De lessenreeks wordt gegeven om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met de streektaal. Vanuit de visie dat meertaligheid (Nederlands en Dialect) een verrijking is van taalgebruik en het de eigen regionale identiteit ondersteunt. 

aaltenwinterswijkoostgelreoudeijsselstreekmontferlanddoetinchembronckhorstdoesburgberkelland
Deel met vrienden op:

Meer...

Projectinformatie

Geslaagd Kinder Kunstcircuit in Achterhoeks Openluchtmuseum

Wiesneuzen maken prachtige Achterhoekse kunstwarken

 

Zowel de kinderen als ouders wisten van tevoren misschien niet goed wat ze zich voor moesten stellen van het Wiesneus Kunstcircuit in het Achterhoeks Openluchtmuseum afgelopen zondag. Het werd een superleuke, geslaagde middag waarop de Wiesneuzen (en vaak de (groot)ouders ook) naar hartenlust konden knutselen, zagen, timmeren, rijgen en plakken met allerlei materialen. Zo creëerde iedereen zijn eigen kunstwark op een eiken plankje. Deze kunstwarken verbeelden mooie streektaalwoorden als miegampe, pogge, beume, geteling, hoes en spinnekop. 

 

De laatste jaren wordt het Wiesneus-jaar, waarin basisschoolkinderen van groep 5 en 6 een uurtje Achterhoekse les krijgen, afgesloten met een speciaal evenement. Organiseerde het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers eerder al een theatervoorstelling met Warboel in Amphion en een klassieke muziekvoorstelling over Peter en de Wolf, dit jaar werd ervoor gekozen om voort te borduren op het thema van Wiesneus: Kunst.

 

In het Achterhoeks Openluchtmuseum in Lievelde was een kunstcircuit uitgezet. De kinderen en hun ouders en opa’s en oma’s werden ontvangen door theaterduo Fuchs en Vos (Marja Fuchs en Karin Krabbenborg), die op geheel eigen wijze duidelijk maakten dat plat praoten helemaol neet olderwets is, maor juust ok van disse tied. Nadat er samen, op de klanken van Queens We will rock you, ‘Wi’j gaot plat praoten’ was gezongen, mochten de kinderen in groepjes plaatsnemen aan vier verschillende knutseltafels. Aan de ene tafel kon worden gewerkt met hout, aan de andere met koperdraad en kralen, weer verderop konden natuurlijke materialen of textiel op het plankje worden gelijmd, geknoopt of getimmerd. Zo knutselden de kinderen een kunstwark in elkaar dat hun gekregen dialectwoord uitbeeldde.

 

Het zelf zagen, boren, timmeren, buigen en plakken viel enorm in de smaak bij de kinderen, die allemaal ingespannen aan de slag waren. Mirjan Koldeweij, zelf kunstenaar en medeorganisator van de middag, zag dat de kinderen hun creativiteit helemaal de vrije loop lieten. “De mooiste kunstwerken ontstaan zo, heel leuk om te zien.” Ook de kunstenaars die de kinderen begeleiden aan de tafels; Berna Bonenkamp (houtbewerking), Hilda Liem (land-art, natuurlijke materialen), Lara Vos (koperdraad en kralen) en Paula Krom (textiel), waren enthousiast over de opzet van de kunstroute en genoten zichtbaar van het plezier dat de kinderen erin hadden.

 

Nadat de Wiesneuzen aan alle vier tafels aan hun kunstwark hadden gewerkt, mochten ze deze onder begeleiding van Fuchs en Vos op tegels leggen met daarop hun dialectwoord. Door deze als een memoryspel aan elkaar te leggen, ontstond niet alleen een rij van prachtige kunstwarken maar ook van mooie Achterhoekse woorden die het onthouden – en gebruuken! - meer dan waard zijn!

 

In samenwerking met