Nieuws
De Achterhoeker mag trotser zijn op zijn streekproducten
Gelderlander | 12 sept 2019
Fooddesigner Katja Gruijters: De Achterhoek mag trotser zijn op zijn streekproducten
ULFT/DE STEEG - Via voedsel de aandacht op de Achterhoek vestigen. Dat is de opdracht die fooddesigner Katja Gruijters kreeg van Cultuur en Erfgoedpact Achterhoek. Na een periode van onderzoek en experiment is ze bijna klaar om de regio een gezicht te geven met behulp van voedsel.
In haar studio die achter een grote villa in De Steeg is verstopt, werkt Katja Gruijters met een een aantal medewerkers in een grote open ruimte die oogt als een laboratorium. Langs de wand en op tafels staan potjes met allerhande ingrediënten. Er staan volle en lege flessen met bekende en onbekende vloeistoffen, er liggen kookboeken en boeken over voedsel, er staan opbergboxen met onduidelijke inhoud, kweekbakjes en landkaarten waar vlaggetjes met teksten zijn opgeprikt. Er hangt een vaag zoete geur die niet helemaal thuis te brengen is.
Kan voedsel een winterdepressie verzachten?
In deze ruimte heeft Gruijters de afgelopen tijd gewerkt aan ‘Farm Food Family’, een project waarbij voedsel de Achterhoek onder de aandacht moet brengen. Gruijters doet dat in haar hoedanigheid van fooddesigner. In de ongeveer 20 jaar dat ze zich zo noemt heeft ze tal van concepten uitgewerkt voor bedrijven in de voedselindustrie, retail, en foodservice. Zo bedacht ze concepten voor vleesvervangende producten, hield ze proeverijen en deed ze bijvoorbeeld een project waarbij uitgezocht werd hoe voedsel een winterdepressie kan verzachten.
De Achterhoek ís food
Op 29 september houdt Gruijters in de DRU Cultuurfabriek in Ulft de aftrap van haar Achterhoekse project met een food event. In de maanden daarna gaat ze op tour langs alle Achterhoekse gemeenten, waarbij in iedere gemeente steeds een ander ingrediënt centraal staat.
Haar project is een onderdeel van het Cultuur & Erfgoedpact dat door de negen Achterhoekse gemeenten en de provincie Gelderland is opgesteld om de culturele identiteit van de regio te versterken en beter zichtbaar te maken.
En daar is voedsel bij uitstek geschikt voor, zegt Gruijters. ,,De Achterhoek ís food. Hoe leuk is het om mensen van buitenaf kennis te laten maken met deze regio door iets moois te doen met de producten die uit de Achterhoek komen.’’
De regio niet kennen is een voordeel
Oorspronkelijk uit Brabant woont Gruijters zelf sinds een jaar of vijf in de Liemers, tegen de Achterhoek aan. ,,Ik kende de regio niet echt. Maar dat zie ik als een voordeel. Ik kon met een frisse blik op zoek naar wat de Achterhoek te bieden heeft.’’
En ze raakte onder de indruk. ,,Het is een landschap met ontzettend veel natuurlijke elementen, en er worden prachtige producten gemaakt. Als je met boeren om de tafel zit, merk je aan de ene kant dat het nog best een traditioneel gebied is waar mensen niet altijd zin hebben in onbekenden op het erf. Aan de andere kant zie je veel innovatie. Oude familiebedrijven die een nieuwe richting inslaan. Wijnboer worden bijvoorbeeld, of hazelnoten verbouwen.’’
Op vakantie in Frankrijk of Italië zie je vaak de trots die een bepaalde streek heeft met lokale producten. Dat mag de Achterhoek ook meer uitstralen
Gruijters wil nog niet al te veel kwijt over wat er precies gaat gebeuren op het event in de DRU en de daaropvolgende tour langs gemeenten, behalve dat het interessant wordt voor iedereen die iets met eten heeft. ,,We willen vooral laten zien wat de Achterhoek allemaal te bieden heeft. Op vakantie in Frankrijk of Italië zie je vaak de trots die een bepaalde streek heeft met lokale producten. Dat mag de Achterhoek ook meer uitstralen.’’
Daarnaast kun je volgens haar bijzondere dingen doen met ogenschijnlijk gewone ingrediënten. ,,Neem bijvoorbeeld een prei. Niet meteen heel speciaal. Maar gebruik het eens in een bouquet garni, de ouderwetse manier van bouillon maken. Dat is wel wat anders dan zo'n kant en klaar blokje. Op zo'n manier kun je heel veel over producten vertellen. Wat kun je bijvoorbeeld wel niet allemaal doen met graan? Van brood maken tot whiskey. Of met druiven? Die hoef je niet per se te gebruiken voor wijn. Daar gaan we mee aan de slag.’’
Op 29 september houdt Katja Gruijters in de DRU in Ulft een food event. In de daaropvolgende maanden houdt ze een tour langs alle Achterhoekse gemeenten. Iedere maand doet ze een andere gemeente aan.
#food#event#regio#Katja Gruijters#fooddesigner#streekproducten