Project Ontmoeten

Verbinding van generaties door aandacht voor regionaal erfgoed

Project Ontmoeten

Aandacht voor bekende regionale of lokale schrijver. In de gemeente Winterswijk ligt de focus op Gerrit Komrij.

 

Gerrit Jan Komrij (Winterswijk, 30 maart 1944 – Amsterdam, 5 juli 2012) is een bekend Nederlands dichter, schrijver, vertaler, criticus, polemist en toneelschrijver. Hij was van 2000 tot 2004 de Dichter des Vaderlands. Hij stond bekend om zijn virtuoze en kleurrijke taalgebruik en was een gevreesd polemist.

 

‘Ontmoeten’

Met als uitgangspunt de gedichten van Gerrit Komrij ontmoeten senioren uit Winterswijk (e.o.) en leerlingen van het Gerrit Komrij College elkaar. Samen nemen zij deel aan vier leuke en inspirerende activiteiten op het gebied van (Literair)erfgoed, poëzie, beeldende kunst en  muziek o.l.v. vakbekwame docenten. Het was de bedoeling om dit project al eerder te starten maar de oorspronkelijke opzet, deelname facultatief buiten schooltijd, kwam niet van de grond. Ook gooide Covid 19 roet in het eten.

 

Tijdpad 

Het project bestaat uit vijf bijeenkomsten en zal binnen twee maanden worden uitgevoerd. Start: uiterlijk najaar 2023. Exacte data en tijden worden in onderling overleg vastgelegd. 

 

Inhoud

1e bijeenkomst/voorbereiding (1 lesuur)

De 1e bijeenkomst staat in het teken van kennismaken met elkaar. Dit kan spelmatig gebeuren. We gaan uit van groepen van twee of drie leerlingen die gekoppeld worden aan een oudere. Bij een klas bestaande uit 30 leerlingen en deelname door 10 ouderen kunnen er 10 groepjes gemaakt worden van 3 leerlingen en 1 senior. Op deze manier kan een hele klas deelnemen aan het project. Voor aanvang van het project is een selectie gemaakt uit gedichten van Gerrit Komrij die over Winterswijk gaan of hieraan refereren. Zowel de leerlingen als de senioren kiezen één van de gedichten uit. Binnen de groepen wordt uitgewisseld waarom voor een bepaald gedicht is gekozen.

Docenten: eigen docent Nederlands van GKC en begeleider vanuit Boogie Woogie (kan Neerlandicus zijn en/of echte verbinder met nadruk op sociale vaardigheden).

Locatie: GKC

 

2e bijeenkomst (1 lesuur)

Leerlingen en senioren maken een analyse van het door hen gekozen gedicht. Dit gebeurt aan de hand van een aantal vragen die van te voren worden verstrekt. Deze vragen zullen vooral gaan over associaties, connecties, herkenning, ervaringen, emotie.


Docenten: eigen docent Nederlands van GKC en externe vakdocent (bijv. Wim van Til of Hans Mirck), benaderd door Boogie Woogie. 

Locatie: lokaal Nederlands GKC

 

3e en 4e bijeenkomst (2 lesuren)
De groepen deelnemers kunnen kiezen uit twee opties:

·        een rap maken over hun ontmoeting.  

·        een beeldend concept maken over de ontmoeting. De keuze wordt al in een eerder stadium gemaakt.

Docenten rap maken: muziekdocent GKC en Jesse Klein Entink (via Boogie Woogie)
Docenten beeldend: docent GKC en externe beeldend kunstenaar (via Boogie Woogie). Voorstel voor externe docent: Berna Bonekamp
Locatie: muzieklokaal GKC en ruimtes beeldende vorming GKC

5e bijeenkomst (finale)
Presentatie van de raps en het beeldend werk bij Boogie Woogie Cultuurcentrum
Openbaar en voor iedere belangstellende gratis toegankelijk.
Locatie: concertzaal

Opmerkingen:

·        Senioren kunnen opa’s of oma’s of bijvoorbeeld mensen uit de eigen kring van de leerlingen zijn. Ook ouderenbonden kunnen hiervoor benaderd worden.

·        We hopen uiteraard dat dit project voor verdieping zal zorgen. Wellicht kunnen leerlingen een extra positieve beoordeling krijgen binnen een aantal onderwijsvakken die gerelateerd zijn aan dit project of dat deelname meegenomen wordt in een eindbeoordeling.  


Doel project:

·        Gerrit Komrij is de naamgever van de school. Dit project kan bijdragen aan meer begrip voor de betekenis van Gerrit Komrij inzake de Nederlandse literatuur en voor Winterswijk, zowel bij de leerlingen als de deelnemende senioren.

·        Bewustwording van de culturele identiteit van de regio. Daarnaast is het verbinden van generaties, jong en oud, en samen met cultuur en erfgoed bezig zijn (participatie) een belangrijk kerndoel. 

·        Deze samenwerking tussen GKC en Boogie Woogie is vernieuwend te noemen:
- generaties ontmoeten elkaar en zijn samen actief op het terrein van de kunsten
- literatuur wordt door inzet van andere kunstuitingen anders beleefd

aaltenwinterswijkoostgelreoudeijsselstreekmontferlanddoetinchembronckhorstberkelland
Deel met vrienden op: