Ouderen en jongeren ontmoeten elkaar met werk van Boh Foi Toch
Ontmoeten
Er komt steeds meer aandacht voor de Nedersaksiche taal in onze streek. Dat is te zien aan het toenemende aantal auteurs dat in het dialect schrijft of dicht. Ook in liedteksten komt het dialect steeds vaker voorbij. Zoals in de liedjes van Hans Keuper, frontman van de Achterhoekse band Boh Foi Toch.
‘Ontmoeten’
Met als uitgangspunt de gedichten en teksten in het dialect ontmoeten senioren uit Groenlo (e.o.) en leerlingen van het Graafschapcollege (GC) elkaar. Samen nemen zij deel aan vijf leuke en inspirerende activiteiten op het gebied van (Literair)erfgoed, poëzie, beeldende kunst en muziek o.l.v. vakbekwame docenten.
Tijdpad
Het project bestaat uit vijf bijeenkomsten en zal binnen twee maanden worden uitgevoerd.
Start: 10 november 2023
Inhoud
1e bijeenkomst/voorbereiding (1 lesuur)
De 1e bijeenkomst staat in het teken van kennismaken met elkaar. Dit kan spelmatig gebeuren.
We gaan uit van groepen van twee of drie leerlingen die gekoppeld worden aan een oudere. Bij een klas bestaande uit 30 leerlingen en deelname door 10 ouderen kunnen er 10 groepjes gemaakt worden van 3 leerlingen en 1 senior. Op deze manier kan een hele klas deelnemen aan het project.
Voor aanvang van het project is een selectie gemaakt uit gedichten en/of liedteksten van o.a. Hans Keuper die over de Achterhoek gaan of hieraan refereren. Zowel de leerlingen als de senioren hebben deze voor aanvang van de eerste les doorgelezen. Tijdens deze eerste les bespreken de groepjes met welk gedicht/liedtekst ze de volgende les aan de slag willen gaan.Binnen de groepen wordt uitgewisseld waarom voor een bepaalde tekst is gekozen.
Docenten: eigen docent Nederlands van Graafschapcollege en begeleider vanuit Boogie Woogie (kan Neerlandicus zijn en/of echte verbinder met nadruk op sociale vaardigheden).
Locatie: Molenberg/Graafschapcollege
2e bijeenkomst (1 lesuur)
Leerlingen en senioren maken een analyse van het door hen gekozen gedicht/tekst. Dit gebeurt aan de hand van een aantal vragen die van te voren worden verstrekt. Deze vragen zullen vooral gaan over associaties, connecties, herkenning, ervaringen, emotie.
Docenten: eigen docenten (Nederlands) van Graafschapcollege
Locatie: Molenberg/Graafschapcollege
3e en 4e bijeenkomst (2 lesuren)
De groepen deelnemers kunnen kiezen uit twee opties:
· een rap maken over hun ontmoeting.
· een beeldend concept maken over de ontmoeting. De keuze wordt al in een eerder stadium gemaakt.
Docent rap maken: docent GC en Jesse Klein Entink (via Boogie Woogie)
Docent beeldend: docent GC
Locatie: Molenberg/Graafschapcollege
5e bijeenkomst (finale)
Presentatie van de raps en het beeldend werk bij Graafschapcollege
Openbaar en voor iedere belangstellende gratis toegankelijk.
Locatie: concertzaal
Opmerkingen:
· Senioren kunnen opa’s of oma’s of bijvoorbeeld mensen uit de eigen kring van deleerlingen zijn. Ook ouderenbonden kunnen hiervoor benaderd worden.
· We hopen uiteraard dat dit project voor verdieping zal zorgen. Wellicht kunnen leerlingen een extra positieve beoordeling krijgen binnen een aantal onderwijsvakken die gerelateerd zijn aan dit project of dat deelname meegenomen wordt in een eindbeoordeling.
Doel project:
· Het Graafschapcollege leidt studenten op om later te gaan werken in de ouderenzorg. In onze regio zijn er nog veel ouderen die zich uiten in het Achterhoeks dialect. Dit project kan bijdragen aan meer begrip voor de betekenis van de lokale literatuur en teksten in het ‘dialect’, zowel bij de leerlingen als de deelnemende senioren.
· Bewustwording van de culturele identiteit van de regio. Het Nedersaksisch lijkt sinds begin 21e eeuw bezig met een bewust georganiseerde heropleving in erkenning als cultureel erfgoed. Daarnaast is het verbinden van generaties, jong en oud, en samen met cultuur en erfgoed bezig zijn (participatie) een belangrijk kerndoel.
· Deze samenwerking tussen GC en Boogie Woogie is vernieuwend te noemen:
- generaties ontmoeten elkaar en zijn samen actief op het terrein van de kunsten
- literatuur wordt door inzet van andere kunstuitingen anders beleefd